Omgaan met baringspijn

Tijdens je zwangerschap heb je waarschijnlijk veel vragen, over hoe je bevalling zal gaan. Hoe zal ik de pijn ervaren? Hoe kan ik omgaan met pijn? Bevallen doet pijn, daar kunnen wij niet omheen.

Hoeveel pijn jij zult hebben en hoe je dit gaat ervaren, kunnen wij niet voorspellen. Er zijn gelukkig wel verschillende manieren om de pijn te verzachten, met of zonder medicatie.

Je lichaam reageert tijdens de bevalling op de bevallingspijn door zelf pijnstillers (endorfines) aan te maken, hierdoor voel je minder pijn en ben je meer ontspannen. Angst, spanning en onzekerheid belemmert de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk dat je tijdens de bevalling zo ontspannen en comfortabel mogelijk bent. Wil je graag pijnstilling tijdens de bevalling dan heb je de keuze uit verschillende methodes:

Pijnbehandeling zonder medicatie

Continue begeleiding

Ondersteuning tijdens je bevalling kan op verschillende manieren. Het kan fijn zijn als je iemand hebt die steeds bij je blijft, je moed inspreekt en aanmoedigt, je (hand) vasthoudt. Natuurlijk zijn we er in deze fase om je hierbij te ondersteunen. Dit kan ook een belangrijke taak zijn voor je eventuele partner of een vriendin, familielid, doula of kraamverzorgster.

Verschillende houdingen

Tijdens de bevalling is het goed om regelmatig van houding te wisselen. Dit zorgt ervoor dat je weeën effectiever worden en het hoofdje van de baby beter indaalt. Als je een houding zoekt die prettig voor je is, dan kun je beter ontspannen. Hierdoor gaat de bevalling vaak sneller en heb je het gevoel meer controle te hebben over de bevalling.

In bad gaan of een douche nemen

Warm water kan je helpen om beter te ontspannen, waardoor je lichaam meer endorfines aanmaakt die pijnstillend werken. Lees hier meer over.

Tens

De Tens is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Dit leidt de aandacht af van de pijn van de weeën. Je bedient het apparaatje zelf. Via elektrodes gaan de stroomstootjes je lichaam in, dit geeft een prikkelend of tintelend gevoel. Sommige (aanvullende) zorgverzekeringen vergoeden een Tens apparaat.

Steriele waterinjecties

Bij rugweeën kunnen steriele waterinjecties een goede oplossing zijn. Ter hoogte van het bekken kunnen we 4 kleine prikjes geven waardoor we wat water onder de huid spuiten. Hierdoor worden de zenuwen “afgeleid” van de weeënpijn en kun je je rug beter ontspannen. De prikjes voelen als een wespensteek, maar daarna heb je 2-3 uur minder last van je rug weeën.

Pijnbehandeling met medicatie

In het ziekenhuis zijn er verschillende mogelijkheden voor pijnbehandeling. Wat de bestekeuze voor jou is, is afhankelijk van de fase waarin de bevalling zich bevindt. Als je aangeeft graag pijnstilling te willen zullen wij samen met jou de voor- en nadelen en eventuele bijwerkingen bespreken. We adviseren welke pijnmedicatie op dat moment bij jouw situatie past.

Pethidine

Pethedine is een soort morfine. Deze wordt toegediend met een prik in de bil of in het bovenbeen. Na ongeveer een kwartier voel je het effect, je merkt dat je suffig en slaperig wordt. Pethedine zorgt ervoor dat de ergste pieken tijdens de weeen minder worden, waardoor je je beter kunt ontspannen. Pethedine werkt ongeveer 2 tot 4 uur. Omdat Pethedine ervoor zorgt dat de baby suffig kan worden, kan het niet gegeven worden wanneer we denken dat de baby snel geboren gaat worden.
Pethedine is beschikbaar in alle ziekenhuizen. Beval je in het Maasstad of Ikazia Ziekenhuis dan mogen wij de bevalling, indien deze ongecompliceerd verloopt, blijven begeleiden. In het Albert Schweitzer wordt de bevalling overgedragen aan de gynaecoloog.

Voordat deze Pethidineprik wordt toegediend is eerst een CTG (hartfilnpje) van de baby nodig, om de conditie van de baby te bepalen. Dit CTG duurt ongeveer een half uur tot 3 kwartier.

Remifentanil

Remifentanil is een krachtige pijnstiller met een korte werking van 3-5 minuten. Het middel verdwijnt snel uit je lichaam. Je krijgt remifentanil toegediend via een infuus met een pompje dat je zelf kunt bedienen. Wanneer je op de knop drukt, komt het medicijn via het infuus in je lichaam. de pomp is begrensd, hierdoor kun je jezelf geen overdosis geven.
Remifentanil is vooral geschikt als je bevalling te snel gaat voor een ruggenprik en je voor een korte periode een pijnstiller nodig hebt.

Remifentanil is alleen beschikbaar in het Ikazia ziekenhuis. Vanwege de risico's van dit middel, wordt je bevalling overgedragen aan de gynaecoloog.

Ruggenprik (Epiduraal Anestaesie)

Bij een ruggenprik wordt door de anesthesioloog via een dun slangetje verdovingsvloeistof in de ruimte tussen de ruggenwervels gespoten. In de ruimte lopen de zenuwen die pijnprikkels geleiden. Door de verdoving worden deze zenuwen tijdelijk uitgeschakeld, waardoor je de pijn van de weeen niet meer voelt. Door de ruggenprik worden ook de zenuwen die de spieren van je onderlichaam aansturen verdoofd, hierdoor verlies je ook het gevoel en de spierkracht in je benen.

In welke mate de ruggenprik werkt is per vrouw verschillend, sommige vrouwen voelen geen weeen meer, maar dat geldt niet voor iedereen.
De ruggenprik is beschikbaar in alle ziekenhuizen. Vanwege de risico's, wordt de bevalling overgedragen aan de gynaecoloog.

Tijdens je zwangerschap krijg je van ons de folder, 'hoe ga je om met pijn', deze folder geeft uitgebreider infromatie over de verschillende soorten pijnstilling.

Onze Verloskundigen

• Sandra BormanSandra Borman